Чому Свята Церква приділяє цій молитві таке надзвичайно визначне місце в богослужінні, чому вона повторюється так багато разів під час усіх пісних служб? Не без особливої причини, адже ви самі відчуваєте серцем, в чому причина – ця молитва, в порівнянні з іншими, проникає в серце, ви відчуваєте особливу, виняткову, божественну силу від неї.
Чому? Тому що вона виливалася з серця ідеально очищеного, досконалого, святого, з розуму, просвітленого Божою благодаттю, який став учасником розуму Христа. Тому така сила, такий таємничий вплив на християнське серце цієї дивовижної молитви.
Почнемо з того, що вкрай важливо, святий Єфрем просив Бога визволити його від усього гріховного, що суперечить Богу, щоб Господь наділив його чеснотами, найважливішими великим чеснотами. Чому він просить про це? Є люди, а особливо в давнину, в язичницькі часи були ті, які покладалися на себе у всьому, вони думали, що все досягається силами їх розуму, їх почуттями. Є і тепер люди, які не розуміють що основне і до того ж найважливіше, найцінніше, найпотаємніше для нашого розуму і почуттів недоступне.
Люди, які розуміють це, пам’ятають, що сказав святий апостол Павло: «Я не розумію, що роблю: тому що роблю не те, що хочу, а те, що ненавиджу, роблю» (Рим. 7, 15). Так говорить найбільший верховний апостол, усвідомлюючи своє безсилля йти шляхом добра, глибоко розуміючи, що його плоть, яка зривається і не відпускає серце високо до Бога, має над ним велику владу. Він тужив, мучився в душі, що не робив добра, якого прагнула його душа, а творив зле, якого не хотів.
Святий Єфрем, глибоко усвідомлюючи це, молився Богу, щоб він визволив його від пороків, дав йому сили творити добро. Силу робити добрі справи ми отримуємо тільки від Бога, силу, щоб позбутися від пороків ми отримуємо тільки від Бога. Це невиразно усвідомлюється душею кожного християнина, і тому молитва святого Єфрема Сирійського настільки зворушлива.
Загляньте глибше в цю молитву, подумайте, чому він не просто просить Бога визволити від пороків і дати такі-то чесноти. Чому він каже: “Дух лінивства, безнадійності, владолюбства, марнослів’я не дай мені”. Чому говорить про дух пороків, про дух чеснот, це важливо зрозуміти.
Ви знаєте, що речі мають свій запах, властивий їм. Якщо ваші речі залишаються у вашій кімнаті, все, що використовувалося коли ви там жили, а кімната залишається замкненою, ваш запах, дух цих речей залишаться в ній. Ви знаєте, що якщо налити в посудину пахучу речовину, а потім спорожнити посудину і вимити її, запах залишиться надовго; і навпаки, якщо влити щось смердюче, смердючий дух ще довго-довго буде чути. Так відбувається і в людській душі. У душі людини залишають свій дух, свої сліди усі пороки, якими людина грішить, з іншого боку, залишає своє світло все хороше, що вона робить. Якщо людина завжди чинила злі вчинки, якщо її душа просякнута пороками, дух цих пороків залишиться в душі назавжди. Якщо людина живе хорошим життям, робить багато добра, якщо вона освячує свою душу постійно молитвою, вона просякнута духом молитви, духом чеснот, духом праведності.
З повсякденного досвіду ми знаємо, що можемо вже з короткого знайомства, з першої зустрічі збагнути, якого духу людина. Якщо ми зустрічаємо людину, яка загрузла в гріхах, відчувається який дух у цієї людини. Це схоже на те, як собака шукає по запаху, який залишається навіть на слідах людини і веде до цієї людини.
У кожної людини є свій дух, і святий Єфрем Сирієць просить Бога не тільки визволити його від пороків і дати йому чесноти, він просить Господа дати йому дух цих чеснот, визволити його від духа пороків –щоб навіть не було ні сліду, ні запаху пороків, щоб благоухало Христом.
Треба знати, що позбутися від індивідуальних пороків набагато простіше, ніж позбутися від духу цих пороків. Цей дух надзвичайно живучий для наших сердець, і повністю позбутися від злого духа можна лише поступово, молячись Богу про допомогу, щоб Бог визволив нас від цього шкідливого злого духу. Ось так ми повинні зрозуміти слова Єфрема Сирійця.
Можливо і де-що пряміше розуміти ці слова. Ми завжди живемо і діємо під духовним впливом двох видів: з одного боку, благодатний святий вплив Самого Бога, Ангелів святих і, зокрема, нашого Ангела-хранителя, з іншого боку, дух сатани, дух демонів, завжди виливається на нас темним потоком. І так само, як серед Ангелів Світла є ангели, які несуть індивідуальні святі чесноти, так і серед демонів є носії індивідуальних гріхів, які завжди впливають на нас. Тому святий Єфрем просить Бога, щоб з Божої благодаті темні, злі духи бісів, які ведуть нас до гріха, були вигнані.
Ось бачите, що означають ці глибокі слова Єфрема Сирійця. Просіть свідомо того, щоб звільнитися від самого духу нечистоти, злоби, всіх пороків, адже це вкрай складно, оскільки сила демонів над нами надзвичайно сильна. Пам’ятайте, що власними зусиллями ви не можете уникнути темного, згубного впливу цих духів і смиренно моліться Богу, як навчає Єфрем Сирієць:
«Господи і Владико життя мого! Дух лінивства, зневіри, владолюбства і марнослів’я не дай мені! А дух цнотливості, смирення, терпіння і любові даруй мені, рабові Твоєму. О Господи Царю, дай мені побачити мої провини і не засуджувати брата мого, бо благословенний Ти на віки віків. Амінь».